Sukkertrang

I Damnerk er der ca. 320.000 diagnosticeret med type 2 diabetes, ca. 200.000 skønnes at have diabetes uden at være diagnosticeret, og op til 750.000 skønnes at have forstadie til diabetes. I år 2025 skønnes tallet af diabetikere at være på 600.000. Symptomerne på sukkertrang minder meget om abstinenser, man får koldsved, oplever rastløshed og bliver let irritabel.

For en voksen, bør sukkerindtag ikke være højere end 70g. pr. dag (en cola indeholder ca. 50g sukker).

Behandling

Det kan være næsten umuligt at komme ud af et overforbrug af sukker, om det er for meget sodavand, en ekstra pose slik på vej i bilen eller en chokolade-bar til aften. 

Derfor vil hypnose-behandling være en effektiv hjælp, hvis du lider af sukkertrang og ikke selv kan stoppe med sukkerindtag.

Kontakt j-hypnose for yderlig information:

følge World Health Organization (WHO) er det anbefalet, at en voksen må indtage seks teskefulde sukker om dagen. Det svarer til cirka 30 gram.

Danskerne spiser i gennemsnit mellem 20 og 30 kilo sukker om året. Det vil sige, at vi får omkring 68 gram om dagen – altså mere end dobbelt så meget som WHO’s nye anbefalinger.

Sukker er simple kulhydrater. Sukker forekommer naturligt i både frugt (frugtsukker), mælkeprodukter (mælkesukker), men sukker fås også som tilsat sukker.

Tilsat sukker, modsat både frugtsukker og mælkesukker, bidrager ikke med noget positivt til kroppen, da det ikke indeholder andet end “tomme kalorier” uden mineraler og viraminer

Listen af “tilsat” sukker er lang, lige fra strø-sukker, brun farin til sirup og honning, men uanset hvilken typer sukker der tales om, har det samme effekt og samme kalorie-indhold.

 

Det anbefales, at man højest indtager 10% af energien fra tilsat sukker, hvilket vil svare til ml. 50 og 60 gram, hvis man er frisk og aktiv.

Ca 80% af vores sukkerindtag kommer fra slik, sodavand, kager mv.

Indtag af større mængder tilsat sukker kan bidrage til overspisning og dermed til overvægt. Overspisning forekommer når dit kalorieindtag overstiger dit energiforbrug. Med andre ord; du spiser mere end du har brug for. Overskuddet af kalorier vil sætte sig på kroppen som fedtdepoter.

Sukker kan have betydning for både diabetes og hjerte og -karsygdomme, såfremt sukkerindtaget bidrager til overvægt. Overvægt er nemlig en selvstændig risikofaktor for at udvikle hjerte og -karsygdomme og type 2 diabetes. Især et højt indtag af drikkevarer tilsat sukker øger risikoen for vægtstigning, udvikling af overvægt og fedme.  

Sukker er en risikofaktor for, at få huller i tænderne. Sukker nedbryder tandemaljen som ellers beskytter mod huller i tænderne.

Længere perioder med højt sukkerforbrug øger derfor risikoen for karies. 

En ny undersøgelse udarbejdet af en række forskere fra University College of London viser, at et overforbrug af sukker kan medføre psykiske problemer senere i livet