Stress

    En belastningstilstand, som er naturligt for kroppen, ved længervarende belastninger på job eller i privatlivet, handler man ikke på stress-tilstanden, kan det gå hen og blive alvorligt for helbreddet. Kroppen befinder sig i et højt alarmberedskab. Stress symptomerne kan være: 

    -Hjertebanken
    -Svedeture
    -Hovedpine
    -Manglende appetit
    -Svimmelhed
    -indre uro
    -tankemylder
    -nedsat sex-lyst.

    Behandling

    Hvis ikke længere man befinder sig i et stresset miljø, kan man med hypnose ændre på ens stress og eliminerer symptomerne, så kroppen kommer ud af denne tilstand og ikke længere være i alarmberedskab. Det er vigtigt at handle på symptomerne, da stress kan give depression (tal evt. med din praktiserende læge, hvis du har stress-symptomer). 

    Kontakt for yderlig info

    Hvad er stress?

    Stress opstår ofte, hvis man står overfor større udfordringer enten i privatlivet eller arbejdslivet. Den kortvarige stress er ikke farligt, men blot en naturlig reaktion, hvor i mod langvarig stress kan være alvorlig sundhedsskadeligt.

    Hvad er forskellen?

    Kortvarig stress, er noget alle kommer ud for, ved eksaminer, kortvarig pres på jobbet eller konflikter. Når man bliver udfordret og stresset, er det vigtig at “restituere” ved hvile og ro, så tilstanden ikke bliver forværret- det er også vigtigt IKKE at udfordre sig selv med eks. for meget motion, da dette kan forværre tilstanden. 

    Den langvarige stress, kan være en følge af den “kortvarig”, hvor symptomerne ikke blev håndteret i tide, og derfor blevet forværret. Hvis personlige konflikter ikke bliver løst eller presset på jobbet fortsætter. Stress kan også opstå, hvis man har for mange aftaler i fritiden og ikke får tid til hvil og ro.

    Faren ved stress:

    Langvarig stress er en særdeles uhensigtsmæssig tilstand for kroppen, og øger risikoen og udviklingen af en lang rykke sygdomme deriblandt:

    • Hjerte-karsygdomme
    • Depression
    • Forværring af sukkersyge (type 2)

    Derfor er det yderst vigtig at lytte til kroppens signaler og opsøge hjælp, hvis man føler at være i en stress-tilstand man ikke selv kan håndtere. Hvis stress er ved at udvikle sig til en depression, skal lægehjælp søges straks. (se symptomerne her)